2013 m. birželio 30 d., sekmadienis

Garsiausi itališki prekiniai ženklai

Šiais laikais ieškodami interjero detalių savo namams ypatingą dėmesį kreipiame į saulėtosios Italijos dizainerius ir jų darbus. Nuo seno itališki baldai buvo kokybės ir gero skonio garantas, o kaip yra šiandien? Ar išlaikytos senosios tradicijos ir kokybė? Ar tebėra nostalgiją menančių, tačiau naujumu kvėpuojančių dizaino firmų?
Viena ryškiausių Italijos firmų, išsiskirianti ir šiandien savo pažangiomis gamybinėmis ir socialinėmis programomis, - tai Olivetti. Pokario metais ji daug dėmesio skyrė elektronikai, pradėjo gaminti elektroninius kompiuterius, rašomąsias mašinėles. 1959 metais pagamino pirmąjį kompiuterį.
Olivetti firmos programoje nuo pat įkūrimo pradžios svarbų vaidmenį vaidino socialiniai aspektai, architektūra, gamybiniai pastatai. Septintajame dešimtmetyje įkūrusi gamybines atstovybes, fabrikus, parduotuves, daugelyje pasaulio šalių firma užmezgė glaudžius kontaktus su žymiais pasaulio architektais. Tokijuje Olivetti pastatus suprojektavo japonų architektas Kenzo Tange, Amerikoje, Pensilvanijoje, fabrikas buvo pastatytas pagal Louisso Kahno projektą. Olivetti mokymo centrą Didžiojoje Britanijoje projektavo Jamesas Stirlingas, XX amžiaus pabaigoje firma pradėjo bendradarbiauti su pasauliniais telekomunikacijų operatoriais. Pastaraisiais metais Olivetti dar kartą įtvirtino įkūrėjo C. Olivetti pradėtą humanistinę socialinę programą. Ivrea mieste įrengė moderniosios architektūros muziejų po atviru dangumi, kad žmonės galėtų susipažinti su unikaliais firmos sukurtais statiniais, planavimu.
Su naujomis technologijomis, plastikais ypač daug eksperimentavo M. Zanuso, studijavęs architektūrą Milano politechnikoje. 1947 metais Milane įkūrė savo studiją, toliau tęsė eksperimentus su plastikais. Zanuso baldai gaminti pritaikius originalias technologijas, išradingai panaudojus specifinę gumos (kaučiuko) rūšį, tai sudarė galimybę sukurti plastiškų formų baldus, kurie buvo eksponuoti IX Milano trienalėje. Firmos Artflex užsakymu Zanuso sukūrė fotelį Lady, kurį gaminant buvo panaudota nauja gumos rūšis. Šis fotelis buvo eksponuotas Milano trienalėje ir apdovanotas Grand Prix.
Firmoje Kartell buvo gaminami baldai pritaikius naują technologiją, kai formos pripildomos polietileno. Šia technologija buvo pagamintos Zanuso sukurtos kėdutės ir kiti vaikų baldai. Nauja technologija leido vienu liejimu pagaminti kėdę be detalių ir jungimų. Kartell, bendradarbiaudama su žinomais italų dizaineriais: Joe Colombo, Sergio Asti, Marco Zanuso, Anna Castelli Ferrieri, Gae Aulenti ir kitais, prisidėjo prie tolesnės italų dizaino raidos. Individualių ieškojimų, eksperimentų dizainas sutapo su 1960-1970 metų ekonominiu Italijos pakilimu ir atėjusia jaunųjų dizainerių karta. Pokario italų dizainas susiklostė kaip savita avangardinio dizaino kryptis. Tai nulėmė silpna techninė gamybinė bazė, nes nebuvo galimybių dizaineriams įgyvendinti novatoriškų kūrybinių sumanymų. Italijos dizaino pradininkai baigę architektūros studijas Milano politechnikoje, buvo gerai teoriškai pasirengę. Tai lėmė jų, kaip individualių kūrėjų, braižą.
Italų radikalųjį dizainą imta vadinti ieškojimų dizainu, kuris atsiskleidė dizainerių studijose. Konceptualiai plėtotis italų dizainą pastūmėjo neorealizmo tendencijos, domėjimasis kultūros, socialiniais aspektais, noras aprėpti problemas, peržengiančias dizaino ribas. Italų dizainerių kūryba kupina ironijos, žaidimo, provokuojančių emocijų, drąsių eksperimentų. Šeštajame dešimtmetyje iš Amerikos ir Didžiosios Britanijos pradėjusi plisti masinė vartotojiška kultūra Italijoje transformavosi, įgavo naują populiaraus meno formą, kuri dizainui suteikė konceptualią prasmę.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą